Майстер інтелектуальної біографії. Леонід Ушкалов

Усі повинні знати своїх геніїв.

Леонід Ушкалов – геній, читайте його.

Леонід Фінберг


Сумська земля багата на таланти: видатні композитори, художники, скульптори, режисери, актори, письменники і науковці. Серед них – Леонід Володимирович Ушкалов. Видатний літературознавець, письменник, доктор філологічних наук, професор, пам’ять якого ми вшановуємо 5 листопада. Цього року йому мало б виповнитися 65 років.

Народився 1956 року «…на Слобожанщині, на цій найпрекраснішій у світі землі (недаремно моє рідне містечко називається Краснопілля)».

«В Краснопіллі я жив у самісінькому кінці, на вулиці Зеленій, й там починалися от оці ставки, ліси. Там була розкішна природа, просто фантастична. Моя матуся казала: «Тут як у Раю».

А далі, за скупими рядками біографії, – глибокий шлях пізнання, самопізнання і невтомної творчості. 1977–1982 – роки навчання на філологічному факультеті Харківського державного університету. З цього моменту Харків назавжди увійде в життя Леоніда Ушкалова, як і постать слобожанського філософа Григорія Сковороди, доля якого тісно пов’язана з Харківщиною. Із студентських років починається захоплення цією непересічною особистістю: кандидатська дисертація «Творчість Григорія Сковороди і антична культура», наукові дослідження, книги. Вершиною стала наукова праця «Григорій Сковорода. Повне академічне видання творів», увінчана Гран-прі «Книжка року» і престижною премією НАН України імені І. Я. Франка. А завершенням теми – блискуча інтелектуальна біографія «Ловитва невловного птаха: життя Григорія Сковороди». У 2017 році на Форумі видавців у Львові її визнано кращою книгою року у номінації «Біографія».

«Покладаю велику надію на цю книжку, бо навряд чи буду ще колись писати книжки про Сковороду. Це – своєрідний підсумок студій над Сковородою, що тривав тридцять з гаком років». (Слово Просвіти. – 2020. – 26 листоп.–2 грудн. – С. 12.)

«Може, для кого праця – це каторга, а для мене – це найбільша насолода». Таке життєве кредо письменник підтвердив невтомним вивченням першодруків, архівів, документів, наукової літератури, даючи можливість читачу долучитися до моря імен, думок і образів, краще орієнтуватися в складних періодах української історії, по-іншому побачити забронзовілі постаті українських класиків: Григорія Квітки-Основ’яненка, Панаса Мирного, Тараса Шевченка, поринути в світ української літератури з її традиціями від давнини до сьогодення і раптом зрозуміти яка вона багата, барвиста і надзвичайно цікава.

Останньою працею науковця стало ґрунтовне дослідження постаті і творчого доробку Михайла Драгоманова.

«Фантастичний був чоловік. Якби ми стрілися в часі, я би з ним напевно дружив» (із листа Д. Чередниченку, 5.02.2019).

Інтелектуальна біографія не письменника, а громадського діяча, філософа, публіциста, науковця, в першу чергу людини, через призму якої автор описує обставини в яких народжувалось чи, скоріш, пробуджувалось українство. Подаючи безліч цитат, намагається «наскільки це можливо, показати життя Драгоманова не чорно-білим, а барвистим, яким наше життя є насправді».

Помер Леонід Володимирович Ушкалов 25 лютого 2019 року у Харкові на 63-му році життя. Урну з прахом поховали в селі Сковородинівка на Харківщині, в селі, де поховано Григорія Сковороду.

8 квітня 2019 року Вчена рада Харківського національного педагогічного університету імені Григорія Сковороди присвоїла кафедрі української і світової літератури, на якій довгий час працював і яку очолював Леонід Володимирович, ім’я професора Леоніда Ушкалова.

«Я хотів зробити так, щоб, коли мій читач згодом буде чути слова «українська література», у нього з’являлися впевнений погляд на життя, радісна усмішка, трішки драйву… А особисто для мене українська література – це моє життя. Я не займаюсь бізнесом або чимось іншим. Я займаюсь україністикою. І не шкодую. Це розкішний світ, мені в ньому гарно й затишно».

Фонди Сумської обласної універсальної наукової бібліотеки містять видання Леоніда Ушкалова, з якими може ознайомитись кожен користувач бібліотеки.

Коментарі

Популярні дописи з цього блогу

Літні розваги в бібліотеці

Творча зустріч

Пам’яті письменника Юрія Царика